Her kan du læse nogle af de imponerende Tæl Skridt-historier.
Lad os også dele jeres gode historie så vi kan inspirere hinanden.
Først i juni faldt jeg over en konkurrence, hvor man kunne vinde gratis deltagelse til sin arbejdsplads i Tæl Skridt kampagnen med Dansk Firmaidræt. Man skulle skrive virksomhedsnavn i kommentarfeltet, og jeg skrev “FGU Haderslev” og tænkte, man vinder jo sjældent.
Et par uger efter tikkede der en besked ind på Messenger, hvor der stod “Tillykke Mette! I har vundet gratis deltagelse”. Fedt tænkte jeg! Selv tæller jeg skridt dagligt, hvilket motiverer mig til bevægelse.
Min leder hoppede med på idéen om, at hele skolen – både elever og lærere skulle deltage.
Tæl Skridt plakater blev hængt op, og for at sætte kampagnen i gang spillede vi Musik Banko, og vi har vores egen FGU Haderslevs Walk of Fame, hvor alle hold kom på tavlen. Her i første uge har vi hver morgen sunget “Hvor du sætter din fod”. For os går bevægelse nemlig hånd i hånd med fællesskab. Det må gerne være sjovt og det er noget vi gør sammen.
Men selvfølgelig skulle vi også sætte en konkurrence i gang mellem vores elevhold og lærererhold. Der er en tur i Bowl’n’Fun på højkant for det hold, der samlet går flest skridt. Så nu er alle hold godt i gang med at tælle skridt – bl.a. også med Tæl skridt bingo på et par af holdende 😊
Så her på FGU i Haderslev er vi godt i gang med kampagnen. Det er fedt, vi må være med 😊
Medicinalvirksomheden Lundbeck går med i Tæl Skridt kampagnen med over 600 medarbejdere fordelt på 74 hold. Det er primært deres danske afdelinger, men også teams fra den franske produktionssite tæller med.
Camilla Suhr, Senior Health and Safety Advisor i Lundbeck, sætter ord på, hvorfor de deltager i Tæl Skridt, og hvad bevægelse og sundhed på arbejdspladsen betyder i Lundbeck:
”Vi har valgt at deltage i Tæl Skridt kampagnen, da vi gerne ville rulle et større gå-koncept ud til medarbejdere i Lundbeck. Vi har mange deltagere i andre firmaidrætsarrangementer, og vi tænkte, at vi kunne ramme endnu flere medarbejdere med en gå-kampagne. Vi stødte på Tæl Skridt – og det var lige sådan en kampagne, vi havde ledt efter.”
”Vi reklamerede for kampagnen på vores intraweb, via email til arbejdsmiljø grupperne og på skærme i kantinen. Derudover var vi i kantinen med i øjenfaldende påklædning for at dele flyers ud, tale med kolleger og gøre reklame for Tæl Skridt.”
”De kolleger, jeg har talt med om kampagnen, er meget entusiastiske og glade for at være med i Tæl Skridt, da den netop rammer stort set alle medarbejdere. Og mange taler om, hvad man kan gøre for at få flere skridt på kontoen – f.eks. gå en tur om aftenen, gå omveje, gå rundt om bordet inden man sætter sig til et møde mv. Og nogle steder grines der af og med dem, der går, når de f.eks. venter gående på kaffen eller printeren – men al bevægelse tæller, og det giver fokus på kampagnen og formålet.”
I Lundbeck arbejder de – også udenfor Tæl Skridt kampagnen – med at skabe en sund arbejdsplads:
”Vi arbejder generelt med sundhed i Lundbeck, hvor vi er knap 2000 ansatte i Danmark. Og bevægelse er et område, som vi har fokus på i disse år, bl.a. vil vi have mere bevægelse ind i de stillesiddende arbejdsfunktioner, herunder de møder hvor det kan lade sig gøre at gå samtidig med at holde møde.
Så vi har fået implementeret en Walk’n’Talk funktion i mødeindkaldelserne i Outlook, som kan vælges i stedet for et mødelokale, hvor man kan vælge mellem tre faste ruter eller vælge sin egen rute.”
”Derudover har vi en kantineordning med sund og varieret kost, der er forskellige muligheder for at dyrke fitness og anden sport. Vi opfordrer også vores medarbejdere til at deltage i forskellige firmaidrætskampagner i løbet af året som bl.a. Vi Cykler Til Arbejde og DHL Stafetten.”
Vallensbæk tæller skridt
I Vallensbæk Kommune tæller samlet 737 ansatte og borgere skridt disse uger. Baggrunden for at sprede tilbuddet ud til borgere og firmaer i Vallensbæk beror på fakta fra den nationale Sundhedsprofil. Profilen afslørede nemlig, at der er en generel udfordring med manglende, daglig bevægelse. Forenings og Frivillighedsudvalget valgte derfor at gå ind i Tæl Skridt for at øge opmærksomheden på det gavnlige af at gå.
Opvarmning til Tæl Skridt med Gå-events
Rekrutteringen af borgere krævede en større indsats end rekruttering af kollegaer, som kender konceptet fortæller seniorkonsulent Loui Stampe Lund.
Det gik hurtigt op for os, at deltagelsen i Tæl Skridt kunne lyde mere kompliceret end det er. Vi har derfor lagt kræfter i at afvikle flere før-events som Gå Banko i vinterferien, en ”walk-shop” med journalist Mikael Kamber, som er en stor positiv gå-entusiast, som kombinerede et foredrag, en gåtur og kaffeslaberas. Vi har også arrangeret Walk & Eat, hvor vi samlede borgere til en gåtur med tip en 13’er efterfulgt af enten kage og kaffe eller aftensmad over bål, siger Loui Stampe Lund.
Til alle events blev der talt om Tæl Skidt og uddelt flyers, og alle kommunens kommunikationskanaler har selvfølgelig også været i brug. Derudover har man også involveret udskolingslederne direkte og på den måde fået en del 7.klasser til at tælle skridt i disse uger. Det er nok også lykkedes på grund af en anden af et mind set om at tænke på tværs.
Den nye form for deltagelse i Tæl Skridt og de mange før-event har også været en måde at styrke nye fællesskaber og møder på tværs af generationer, hvilket er et mål i kommunens udviklingsstrategi.
Masser af gulerod
Vi har suppleret gevinstmulighederne med lokale præmier, vi har uddelt slikkepinde som lokkemiddel, og for 7.klasserne er der en ekstra gulerod, da de kan vinde lidt penge til en klassetur, siger Loui Stampe Lund.
Håbet er, at man i Vallensbæk kan få to gode uger med ekstra meget hverdagsmotion, som forhåbentlig også kan holde ved efter kampagnen.
Hør om erfaringerne i Vallensbæk
Hvis du er nysgerrig, og vil høre mere om tiltagene i Vallensbæk, er du velkommen til at kontakte seniorkonsulent for kultur, fritid og frivillighed, Loui Stampe Lund, som er tovholder. Mail: lsl@vallensbaek.dk
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen deltog i årets første kampagne i 2023. Tæl Skridt plakater blev hængt op og sendt ud per mail, og pludselig deltog hele 82 ud af de 220 medarbejdere. De fleste af dem har meget hjemmearbejde og har ikke været samlet så tit, så Tæl Skridt var et forsøg på at skabe noget kollegialt samt en form for teambuilding og en intern konkurrence.
Og konkurrencen blev hurtigt skabt på de forskellige hold, der var inddelt afdelingsvist. Flere kollegaer fandt ud af, hvor meget de egentlig går på en dag eller mangel på samme. Nogle vandrede rundt om spisebordet om aftenen, for at få de sidste skridt på kontoen, mens andre gav den ekstra gas med styrketræning og cykling, som blev omregnet.
Og konkurrencen kulminerede til sidst under en fællesmorgenmad, hvor det ene hold, troede de havde vundet; men det var kun indtil det andet hold, havde fået indtastet deres skridt. Så mon ikke der er mulighed for en ny omgang – hvert fald har det givet et godt socialt aspekt hos styrelsen, hvor de kollegiale relationer blev styrket.
1. Fortæl, hvad I gjorde, inden kampagnen startede.
Melgaard Gruppen var en af de heldige vindere af en omgang gratis Tæl Skridt i årets første kampagne. Vi vinder aldrig noget, men denne gang, var vi de heldige, perfekt!
Meldgaard Gruppen er kendt for sin sunde tilgang til kost, motion, arrangementer m.m. – og selvfølgelig var kollegaerne med på at deltage. Vi rekrutterede deltagere via en intern mail, der blev sendt rundt. Vores bogtrykker printede den flotte plakat som blev hængt op i vores små køkkener, så kollegaerne ikke kunne undgå at se dem.
Mailene rullede ind med tilmelding – kollegaerne skrev:
jeg vil gerne tilmeldes, jeg går alligevel 30.000 skridt om dagen.
jeg vil gerne være med, jeg er alligevel gået i gang med at gå lange ture i fritiden
Tiden til tilmelding var desværre for knap til, at vi kunne nå at få vores mange kollegaer i marken med, men os på kontoret gav den gas.
2. Fortæl hvad I gjorde under Kampagnen
I Meldgaard er vi vant til at afholde arrangementer som Sund januar, Yd nu – nyd senere eller lignende, hvor vores sundhedsambassadører rusker op i os. Så alle var max klar til at deltage ved startskuddet, og kollegaerne havde helt styr på skridtene under kampagnen.
Et par beskeder på væggen blev det dog til, da de også lige skulle huske at registrere dem. 😉 Kollegaerne fik også nogle flotte resultater så motivationen fejlede bestemt ikke noget.
3. Fortæl, hvad kampagnen gav jer som arbejdsplads.
Meldgaard Gruppen er som udgangspunkt en meget medarbejdermindet virksomhed – en virksomhed som ynder at dele hæder, personalegoder og god omtale med medarbejderne. Vi ligger ikke på den lade side, når der skal arrangeres medarbejderrelaterede fights – dem er vi gode til.
Tæl Skridt kampagnen gav os et godt BOOST i det kolde og våde før-forår, hvor vi kom i træningsskoene og kom afsted.
Tak for en god kampagne – fra medarbejderne i Meldgaard Gruppen
1. Fortæl, hvad I gjorde, inden kampagnen startede.
Elever og ansatte på Social- og Sundhedsskolen i Skive-Thisted-Viborg fik et kærligt skub til at tilmelde sig Tæl Skridt Kampagnen igennem initiativtager Janni Rasmussen og Anette Mærkedahl, Administrative Medarbejdere og begge uddannet Aktiv Arbejdsplads Anførere og med i skolens arbejdsgruppe ”Bevæg dig på SOSU”.
Et godt initiativ til at styrke sammenholdet, få gejsten i vejret samt at lære på nye måder. Eleverne havde deres egne hold med en elevholdkaptajn, og dystede internt med underviserne samt elevhold fra de andre lokationer. Det blev 25 hold med i alt 446 engagerede deltagere.
2. Fortæl, hvad I gjorde under kampagnen.
Sammenhold, opmuntring, glæde og sjov har kendetegnet deltagelsen i Tæl Skridt kampagnen. Eleverne roser, motiverer og opmuntrer hinanden på daglig basis. De går ture sammen såvel i pauserne som i fritiden, og nye relationer er dannet. Det har skabt et miljø og et sammenhold, som ikke var der (på samme måde) før. Om man går 10.000, 15.000 skridt eller mere er ikke afgørende – men at alle hver især gør dét, de kan, er det, der tæller. Et af klasseholdene havde endda et kampråb: ”Aug. 21 – LÆNGE LEVE – VI KAN – VI VIL – VI GØR”
Kampagnen har betydet, at flere elever der før gik 2.000 – 3.000 skridt, nu har flerdoblet deres aktivitetsniveau.
En fantastisk holdkaptajn har været den, der slog den gode tone an, og sørgede for, at alle holdt takten og i den grad været en humørbombe og drivkraft i sig selv. Ikke kun i skoletiden, men også i fritiden gennem diverse digitale medier, hvor både tekst, billeder osv. er anvendt. ”Jeg tror godt, du lige kan klare 1.000 skridt mere i morgen”, ”hvert skridt tæller” osv. er daglige små ”peptalks”, der flyver rundt i klassen – og bliver sendt med et stort smil. Og som et af klasseholdene sagde: ”Vi har allerede vundet som den klasse, der har motiveret, inspireret og støttet hinanden mest”.
Hos de ansatte på skolerne kom der ydermere gang i konkurrencegenet, hvor der var rundstykker på højkant til det hold, der havde 100% indtastning den pågældende uge – og her var drillerier til de hold, der ikke vandt naturligvis på sin plads. Gåruter blev også udformet i løbet af kampagnen, og disse er stadig flittigt brugt på skolen.
3. Fortæl, hvad kampagnen gav jer som arbejdsplads.
Tæl Skridt-kampagnen har været medvirkende til, at det nye hold har fået en kæmpe fællesskabsfølelse og har gjort sammenlægningen lettere.
I undervisningen er der medtænkt ”skridt” som en mulighed for at lære på en anden måde. Både underviserne og eleverne oplever, at det har haft en positiv indvirken. På social- og sundhedsuddannelsen er der bl.a. fokus på refleksion som et centralt redskab i elevernes læreproces og et af midlerne til at opnå de erhvervsfaglige kompetencer. Det er bl.a., når eleverne har skullet reflektere og koble teori og praksis sammen, at en gåtur har været velegnet. På den måde bliver de nødsaget til at reflektere uden hjælpemidler (bøger, google osv.) og anvende egne ord. Har eleverne haft brug for at tage noter, har de blot anvendt deres mobiltelefoner. Dertil har der også været podcast i den pædagogiske undervisning, som blev gjort gående og i stedet for at lave refleksioner på tid fx 20 minutter, har tidtagningen været 1000 skridt.
Både elever og underviser har holdt pauser sammen (f.eks. vi-spiser-mens-vi-går), hvilket har bidraget til mange gode – såvel faglige som sjove – snakke. Også det har haft en positiv indvirken på miljøet i klassen. Der har været et fælles projekt, hvor alle var ligestillede – dette har styrket elev-lærer relationen.
1. Fortæl, hvad I gjorde, inden kampagnen startede.
”Tæl Skridt kampagnen kan samle medarbejderne på tværs af lokationer i kommunen, være med til at øge trivslen og skabe holdånd i de forskellige teams.” – Pernille Dirchsen, Specialkonsulent, Center for Erhverv, Fritid og Kultur
2. Fortæl, hvad I gjorde under kampagnen.
Tæl Skridt kampagnen går i tråd med vores indsats ”Gribskov går sammen”, der har fokus på bevægelse og fællesskab i Gribskov Kommune. Kampagnen er et meget konkret initiativ, som vi kan koble os på for at skabe handling og nå vores målsætning om at få mere gang ind i arbejdsdagen.
Vi har været med nogle gange nu, og har fundet ud af, hvilke 5 elementer, der er vigtige for os for at kampagnen fungerer:
Strategi og formål
Målrettet kommunikation
Ambassadører/lokale tovholdere
Events der vækker gejsten
Præmier og konkurrencer
Strategi og begrundelse for, hvorfor vi skal være med og herefter fokus på en målrettet markedsføring. Jo mere kommunikation des større deltagelse og engagement fra kollegaerne. Her laver vi en kommunikationsplan for kampagnerne, der bl.a. indeholder medarbejderhistorier og info om tilmelding.
Ambassadørerne er nødvendige for at få bredt kommunikationen ud til hele kommunen, da jeg ikke har mulighed for at sende en mail til alle i kommunen. Derfor er ambassadører vigtige, da de arbejder i forskellige afdelinger og lokationer, hvor de kan være lokale tovholdere og udbrede kendskabet og budskabet om Tæl Skridt.
Events og præmier skaber engagement og prikker til konkurrencegenet. Vi forsøger at skabe en sammenhæng mellem de præmier der udloves og formålet med Tæl Skridt, som er bevægelse og fællesskab. Hos os har vi både præmie til den, der har gået mest, men også lodtrækningspræmier med fokus på fællesskabet. Her var den mest eftertragtede præmie en teamtur med en naturvejleder og forplejning til/for holdet. For at nudge til flere fællesture, fik alle hold mulighed for økonomisk støtte til fx gå-tur og kaffe eller lignende.
3. Fortæl, hvad kampagnen gav jer som arbejdsplads.
Den første kampagnedag arrangerede vi en fælles gåtur kl.15, hvor medarbejdere gik fra 3 forskellige lokationer i byen ned. Her stod en gåvært fra hvert startsted klar til at følge deres kollegaer på den 10-30 minutters gåtur ned til Høbjerghytten i Helsinge, hvor der var kaffe og kage. Dette event gjorde, at der var en fælles kickoff, hvor vi kunne dyrke det lille fællesskab internt i afdelingerne, men mødes og tage del i det store på tværs af lokationer.
Omregneren blev flittigt brugt, og konkurrencegenet kom op hos mange, da man bestemt ikke var populær, hvis man ikke havde fået indtastet. Dog påtænker vi at lave forskellige hold med hvert deres ambitionsniveau næste gang, så spurterne kan have deres eget hold, og der også er plads til et ”kaffe-kage-hold” med fokus på fællesskabet mere end skridtene.
Nogle hold valgte at tage på ture ned og spille discgolf som en del af deres sammenhold, mens andre gik ture i deres frokostpause og spiste sandwich undervejs. Disse vaner holder faktisk ved endnu.
1. Fortæl, hvad I gjorde, inden kampagnen startede.
Vi var med første gang i januar 2022, hvor jeg søgte på sundhed på arbejdspladser, hvor jeg så kom ind på Dansk Firmaidræts hjemmeside og faldt over Tæl Skridt kampagnen. Det var 3 dage før kampagnestart. Her skrev jeg så ud via vores interne kommunikationsplatform, at man kunne tilmelde sig via et link. Efter 3 dage havde 116 tilmeldt sig, og jeg fik oprettet holdene via SammenholdsID’et. Holdene er inddelt primært afdelingsvis. Vi har været med i alle 3 kampagner, og det via vores interne kommunikationsplatform tilmeldinger sker. Lederne går selv med og går med sammen med deres afdeling.
I forbindelse med vores 175 års jubilæum i 2021 fik vi anlagt en gå-sti rundt om vores fabrik – simpelthen til at motivere og opfordre til mere bevægelse i løbet af arbejdsdagen. Gåturen tager 10 minutter, og man kan vælge at bruge den både til pausegåture eller som mødeform. Når der er Tæl Skridt kampagne, eller når vejret er godt, så benyttes denne gå-sti ekstra meget.
2. Fortæl, hvad I gjorde under kampagnen.
Eftersom vi havde oprettet os under et SammenholdsID, kan vi lave intern dyst mellem holdene. Vi kan kommunikere via vores intrasystem, og her kommer alle billeder og konkurrencer op:
Og så udtrækker vi blandt de flittige indtastere små præmier – netop for at få folk til tasterne hver dag. Af præmier kan nævnes: madbilletter, biobilletter, krus, termoflasker, nøglekæder, æske chokolade mv. Vi forsøger undervejs i kampagnen at have præmier, der understøtter det sociale og kollegiale. Når kampagne er slut, så er der kåringer omkring hvilke hold, der har gået mest. Her er præmierne; gourmetmiddag til vinderholdet, 2. pladsen – en varm ret og 3. pladsen – salat. Der har også været biobilletter, hvor holdet kan gøre noget socialt sammen. Jeg oplyser ligeledes alle, hvordan stillingen har været for alle holdene på kommunikationsplatformen.
3. Fortæl, hvad kampagnen gav jer som arbejdsplads.
Kampagnen giver mere bevægelse, smil, sammenhold og fællesskab. Den har haft kæmpe betydning for bevægelsesapparatet – jeg arbejder som fysioterapeut og kan se der bliver færre skavanker på bevægelsesapparatet såsom rygproblemer, hovedpine, skulder og nakkeproblemer. Mine kolleger har fået det fysisk bedre. På det mentale plan – få en aktivpause fra computeren, komme ud og få noget lys og luft.
Man gør plads til grin og fællesskab i en ellers travl hverdag. Ledelsen bakker op omkring trivsel og sundhed, og her passer Tæl skridt kampagnen godt ind.
1. Fortæl, hvad I gjorde, inden kampagnen startede.
Vi har fokus på at gå mere i hverdagen på vores arbejdsplads, og derfor søgte vi på Google for at se, hvad der var. Her stødte vi så på Tæl Skridt kampagnen. Ledelsen sagde god for, at vi kunne tilmelde os som virksomhed. Skrev motivationsmail ud til alle kollegerne omkring muligheden for deltagelsen, hvorefter de første 12 meldte sig til. Ved sidste tilmeldingsfrist tog jeg en tur rundt på kontoret for at høre, om de sidste ikke skulle med. Ved dette fik jeg alle kollegerne med på nær én, som lige var blevet opereret. Oplevede lidt modstand fra få, der mente de ikke gik nok eller ikke havde tid samt de ikke kunne tælle skridtene. Vi fik klaret modstanden ved at lokke lidt med præmier til alle deltagere, jeg stod for tilmelding og der var billige tæl skridt ure at købe. Vi valgte her i firmaet at lave konkurrencen kun med skridt – ikke benytte omregneren. Det gjorde vi ud fra de overvejelser, at det skulle være ens for alle. Holdene blev sat ved lodtrækning, så ingen vidste på forhånd, hvem der var på hold med hvem.
2. Fortæl, hvad I gjorde under kampagnen.
Vi var 4 hold med. Den første uge skrev jeg ud hver dag med 3 gode idéer til, hvordan man kunne få flere skridt på kontoen – fx. parkere bilen længere væk fra arbejdsplads, vær aktiv i din frokostpause, gå rundt mens du taler i telefon, tag et møde gående. Havde ligeledes lavet et kort over 3 forskellige gåruter fra arbejdspladsen. Her var både antal skridt, længde og varighed for turen. Det blev taget godt i mod. Vi lavede 2 konkurrencer undervejs – 1 i hver uge:
For ikke at lukke kontoret ned delte jeg kollegerne i to hold. Et hold gik med mig og byttede, når de var færdige med det andet hold. (de var ikke klar over, hvad konkurrencen bestod i, før de blev sat i gang.)
Konkurrence 1:
”Hvem kunne gå flest skridt på 5 min” – jeg skrev ned, hvad deres skridttæller stod på inden start og efter 5 min. – da begge hold havde været igennem – fandt vi 3, der havde gået flest skridt på 5 minutter.
Konkurrence 2:
Her troede alle det var samme konkurrence som sidst – men det var det ikke:-) Havde forinden noteret et helt særligt tal mellem 600 – 700. De 2, der kom tættest på det antal skridt, der var noteret, vandt præmien.
Da kampagnen var slut fejrede vi med lidt lækkert i vores fredagsbar. Hertil kårede vi vinderholdet som havde gået flest skridt. De gik tilsammen 1.188.075 skridt – 14.144 skridt i gennemsnit pr. dag. Mega flot. Så kårede vi også den fra hvert hold, der havde gået flest skridt. Der var selvfølgelig gode vinderpræmier fra Tæl Skridt shoppen – alle fik refleksveste. Vinderholdet fik præmie af firmaet, hertil termoflaske og andet lækkert. Fighterkop til den der havde gået mest.
3. Fortæl, hvad kampagnen gav jer som arbejdsplads.
Det har givet os mere sammenhold, snak på tværs af arbejdsområder. Så har vi haft meget mere fokus på at få bevægelse i løbet af arbejdsdagen. Vi har afprøvet gående mødeformer og ledelsen, der primært har møder, vil fremadrettet også benytte sig af denne mødeform. Vi fandt også ud af, at vi har nogle små gode gåruter, vi kan benytte for lige at komme væk fra ens arbejdsstation. Så vi er blevet mere bevidste om at holde pause med bevægelse. Vi sidder meget ned i løbet af dagen. Når vi kommer ud at gå, får vi lidt luft og bliver lidt mere friske til næste opgave.
Alt i alt har det været meget lærerigt og sjovt at være med i Tæl Skridt. Vi har haft det sjovt med hinanden, de interne konkurrencer har givet det lidt ekstra, samt det at alle kunne være med.
1. Fortæl, hvad I gjorde, inden kampagnen startede.
Vi kendte ikke rigtig til kampagnen før, men en nyere kollega havde tidligere deltaget, og fortalte positivt om det til et morgenmøde over rundstykkerne. Det lød spændende, og vi tog det videre til lederne, der synes det lød som en god idé. Der blev skrevet info ud til alle kollegaerne, hvor der var stor opbakning. Vi endte med at være 16 deltagere fordelt på to hold, der glædede sig til at deltage i kampagnen i november 2021. Selv vores leder, der var på et udlandsophold, deltog også fra hotelværelset.
2. Fortæl, hvad I gjorde under kampagnen.
Vi er nogle gode ”excel-nørder”, der er meget konkurrencemindede, så jeg lavede et dagligt scoreboard på det daglige skridt-gennemsnit for de to hold. Dette blev printet og lagt i frokoststuen, så alle kunne følge med i den interne stilling. Affødt af det blev konkurrencegenet virkelig sat i spil for både kontoret og dem på laboratoriet. Da vi pludselig lå i toppen af de mest gående virksomheder i hele kampagnen, blev det et mål at forblive der – og så blev den interne konkurrence næsten overflødig. Derfor blev kampagnen virkelig et samtaleemne, og der blev gået til den, så vi kunne være blandt de mest gående. Vi endte endda som nr. 5 i Top-10’en over virksomhederne, der deltog med Sammenhold-id, så det var en kæmpe succes.
3. Fortæl, hvad kampagnen gav jer som arbejdsplads.
Det har helt klart givet et godt sammenhold at være med. Vi fik udfordret hinanden og konkurrerede meget i de 14 dage, kampagnen varede og ikke mindst om at nå Top-10, da det blev realistisk at være med helt i toppen. Det var virkelig sjovt at deltage, og vi lavede en evaluering efterfølgende, og der kom meget positiv feedback, så vi satser stærkt på at deltage igen i 2022!
Tæl Skridt kampagnen giver noget kollegialt, socialt og sundhedsmæssigt, men frem for alt giver det gode grin på tværs af afdelinger. – Helle Riley, Socialrådgiver, Dansk Blindesamfund
Før:
Under Corona nedlukningen i starten af 2021 blev jeg opmærksom på Tæl Skridt Kampagnen. Jeg og mine kolleger arbejdede for en meget stor dels vedkommende hvorfor, de daglige naturlige sociale og kollegiale fællesskabsrum i arbejdsdagen derfor blev en ”mangelvare”. Tæl Skridt kampagnen vækkede min interesse, men i første omgang, kunne vi ikke nå at være med. I stedet endte jeg med at deltage i en konkurrence inde på Tæl Skridts Facebookside, og vi var så heldige, at Dansk Blindesamfund vandt en gratis deltagelse til den efterfølgende kampagne – årets sidste med start i november 2021.
Efter gode snakke med Tæl Skridt medarbejderne samt en smule ekstra hjælp til oprettelsen i kampagnen, fik vi hele 53 medarbejdere ud af de ca. 90 ansatte tilknyttet hovedkontoret, motiveret til at deltage. Det blev en stor succes – og vi har efterfølgende fået flere deltagere med i de følgende kampagner.
Under:
I løbet af kampagnen, blev der sendt motiverende mails rundt ugentligt, der også gav et kærligt skub til de kollegaer, der havde ekstra behov for det. Jeg udsendte også statistikker omkring den interne stilling, hvilket satte ekstra gang i konkurrencegenet.
Her har omregneren også været flittigt brugt. Flere kollegaer har f.eks. omregnet træning på kondicykel eller tandemcykl, træning i Fitness lokalet, hårdt hus- og havearbejde til skridt; så den funktion har været meget nyttig for os.
Selve Tæl Skridt hjemmesiden og der hvor man skal indtaste de daglige resultater er ikke helt så nem for os medarbejdere med synshandicap at kunne tilgå. Men det har fungeret rigtig fint, fordi vi har fået virkelig stor hjælp fra Tæl Skridt medarbejder Nanna Brandt Rishave. Motivationen hos alle deltagere har været i top undervejs. Med til motivationen er måske også, at vi fejrede ”vinderne” ved personale julefrokosten lige efter kampagnen sluttede.
Efter:
Helt overordnet har det givet noget både kollegialt, socialt og sundhedsmæssigt, men frem for alt giver det gode grin på tværs af afdelinger. Dertil er der 3 væsentlige punkter, som vi har fået ud af at deltage:
1. Det gav noget andet end det faglige at tale om, og samtalen gik på tværs af afdelinger
2. Der blev skabt en bevidsthed og en opmærksomhed omkring, hvor lidt mange af os på kontoret egentlig får bevæget sig i løbet af dagen.
3. Det skabte mere kreativitet ift., hvordan man kan holde møder. Nu står den på forsøg med walk-and-talk møder på tværs af lokationer, hvor den faglige sparring stadig blomstrer.
Deltagelsen i Tæl Skridt har givet os meget, og i denne kampagne har vi hele 78 deltagere med. Ledelsen er også glade for det, bakker op om det og deltager med stor ildhu.
Til slut vil jeg blot sige en stor tak til teamet bag Tæl Skridt. Tak for hjælpen og jeres store imødekommenhed i forbindelsen med kampagnen. Det har gjort, at vi har følt os sete og meget velkommen. Vi glæder os til flere gode Tæl Skridt stunder.
1. Fortæl, hvad I gjorde, inden kampagnen startede.
Vi fik besked på at der igen var skridt konkurrence, hvilke gav os en masse positivt til vores team sidste gang. Vi satte blot et hold, fik en tidligere kollega til teamet, med på holdet, da han ikke var blevet tilbudt at være med i et team. Kollegaerne blev blot tilmeldt holdet, og så var det bare afsted.
2. Fortæl, hvad I gjorde under kampagnen.
Vi gik ture sammen i frokost pausen, nogle cyklede og gik ekstra ture om aftenen. Nogle brugte dansegulvet i weekenden til at få nogle skridt på tælleren. Derudover brugte vi vores teammøder med at gå rundt på kontoret.
3. Fortæl, hvad kampagnen gav jer som arbejdsplads.
Det har rystet os mere sammen som et team, da vi har fået nye kollegaer siden sidst. Det har givet os meget positivitet, og glæde, fordi vi konkurrere imod hinanden, på en sjov måde.
1. Fortæl, hvad I gjorde, inden kampagnen startede.
Vi plejer skam at deltage og deler gerne med hinanden, hvordan vi klarer skridtene både i godt og skidt vejr.
2. Fortæl, hvad I gjorde under kampagnen.
Vi inviterede til en Voldvandring på Fredericia vold med en guide fra Visit Fredericia der kunne fortælle os nogle historier under vejs. Vi sluttede af på toppen af det Hvide Vandtårn med udsigt udover hele byen , Lillebælt og Fyn …. Foto vedlagt er udsigten ud til vores arbejdsplads.
3. Fortæl, hvad kampagnen gav jer som arbejdsplads.
Socialt samvær mellem afdelingerne, som jo kan bidrage til en god tone i det daglige virke også.
En meget engageret og synlig direktion
Også direktionen var meget engagerede og gjorde en dyd ud af at gå en masse skridt. Alle i direktionen gjorde i det hele taget meget ud af at tale om konkurrencen i forbindelse med fællesmøder både før, under og efter kampagnen, på en sjov og rummelig måde. Direktionen var også dommere i forbindelse med nogle af KAB’s interne konkurrencer. Eksempelvis kårede KAB’s administrerende direktør Jens Elmelund holdet med det bedste holdnavn ligesom Økonomidirektør Mikkel Boel kårede kampagnens holdkaptajn.
Vores helt egen playliste
Under kampagnens to uger, var der flere små konkurrencer. En af konkurrencerne var at byde ind med en sang hvor der indgik gå, går, walk, walking eller lignende. Det resulterede i KAB’s helt egen playliste `KAB tæller skridt´, som en medarbejder var smart at oprette på baggrund af de sange alle havde budt ind med. Så nu har vi vores helt egen playliste som vi kan gå til ved næste kampagne til september. Måske den endda kan spilles til en firmafest når vi en dag må holde det igen.
Fællesskab og ikke skridt
Selvom konkurrenceelementet har været omdrejningspunktet under hele kampagnen, handlede konkurrencerne ikke kun om antal skridt. For det vigtige her var ikke hvor mange skridt vi hver især gik, men det at vi deltog i en aktivitet hvor fokus var på fællesskabet. Præmierne var ofte rettet mod hele holdet i form af en social aktivitet som en gåtur til en isbod eller flødeboller til holdet over en hyggestund. Igen var fokus ikke på sundhed i form af kost og motion men sundhed i en meget bredere forstand, som også inkluderer den mentale sundhed.
Vi går for fællesskabet – ikke for skridtene
For første gang i KAB-fællesskabets historie, har vi deltaget i Tæl skridt kampagnen. Og hvorfor det? Fordi året 2021 er startskuddet på en rejse, hvor sundhed og trivsel skal gå hånd i hånd i en strategisk indsats. Deltagelsen i Tæl skridt kampagnen er derfor ikke `bare´ en sjov konkurrence medarbejderne i mellem. Deltagelsen er det første spadestik til et endnu sundere KAB-fællesskab.
Formålet med at deltage var at vise, hvordan sundhed, i form af bevægelse, kan være med til at styrke fællesskabet. For med det kommende sundhedsarbejde i KAB-fællesskabet, handler det i lige så høj grad om at styrke fællesskabet som at skabe sunde rammer på arbejdspladsen.
Og det lykkedes! Det blev til 37 hold med alt fra tre til 20 holddeltagere. Der var en bred deltagelse fra både den administrative del, som ejendomskontorer og driftsenhed. En væsentlig del i at det lykkedes var, at Direktionen valgte at finansiere deltagerprisen for alle uanset hvor i KAB-fællesskabet den enkelte var ansat. Der var altså ingen budgetter og lignende der var en barriere for det enkelte boligselskabs deltagelse. Det var tilgængeligt for alle at deltage.
Effekten
Og hvad har vi så opnået af effekt? Måske det er vigtigere at fortælle, hvad vi har skabt i løbet af de to uger som kampagnen varede.
Sjove snakke og smil på læben
Der er ikke nogen tvivl om, at Tæl skridt kampagnen har givet en masse sjove snakke og smil på læben på tværs af KAB-fællesskabet. Noget der ikke sker så tit i en organisation, der er opdelt i en administration og drifts enheder. Altså ikke, at der ikke er sjove snakke og smil på læben. Det sker bare ikke så ofte på tværs af funktioner og afdelinger grundet arbejdsdagenes forskellige udformninger.
Rum for andet end titler, arbejde og corona
For at skabe et rum hvor alle, uanset funktion og tilknytning til KAB-fællesskabet, kunne tale sammen om hverdagens skridt, blev der oprettet en Facebook og Teams gruppe. I begge grupper blev der flittigt, og helt uden opfordring, delt billeder fra medarbejdernes gåture. Og det både i form af smukke naturbilleder, billeder af familier der blev slæbt med på tur, kolleger der gik tur til den lokale bager og meget andet. Alle billeder blev liket med smileys, hjerter, fyrværkeri og kommenteret på kryds og tværs uanset titler. Og vigtigst, billederne gav anledning til at tale om andet end arbejde og corona og ikke mindst, vise nogle sider af os medarbejdere som vi typisk ikke ser i en arbejdsmæssig kontekst. Der opstod snakke blandt kolleger der slet ikke kendte hinanden, hvilket sjældent sker i så stor en organisation.
Effekten
• Mere bevægelse i arbejdstiden og i fritiden
• Forøgelse af sammenholdsfølelse og det sociale aktivitetsniveau (om end på distancen)
• Personlige sejre
• Aktive pauser
• Inklusion af svagere kolleger
• Og så har vi bare hygget os med det og fået grint en masse (hvilket i sig selv som bekendt er sundt)
I februar 2021 deltog vores lille afdeling, Studieservice Kolding, som består af 1 afdelingsleder, 1 elev og 9 studiesekretærer i Tæl Skridt-kampagnen under navnet ViGårIgen. Vi var klar over på forhånd, at vi ikke ville komme i nærheden af at vinde (vi har nogle kolleger, som har skavanker, der gør, at de ikke kan gå 10.000 skridt om dagen), men vi besluttede os alle for at sætte nogle personlige (og realistiske) mål. Dette gjorde, at vi alle kunne klappe os selv på skulderen, da konkurrencen var ovre – og det er en sejr i sig selv.
Udover at alle nåede deres mål, kom der nogle fun facts ud af kampagnen:
Hvem af os havde længst fra sin seng til toilettet, længst til sin nærmeste dagligvarebutik, fra skraldespanden i køkkenet til affaldsbeholderen, fra badet til kaffemaskinen, fra hoveddøren til postkassen, rundt om huset, længst fra hoveddøren til der, hvor bilen/cyklen holder, længst til det nærmeste grønne område, længst fra computeren til der, hvor frokosten indtages, og længst fra sofaen til køleskabet.
I vores Microsoft Office Teamsgruppe blev der dagligt lagt tips op til, hvordan man kunne få flere skridt ind i sin hverdag, og motionsomregneren blev flittigt brugt i forbindelse med fx hårdt husarbejde og yoga.
Vi starter helt sikkert holdet op igen til april, hvor næste Tæl Skridt-kampagne går i gang.
Tæl Skridt på Gjern Skole
En af medarbejderne på skolen tog ifm. nedlukningen omkring juletid 2020 initiativ til, at vi som personalegruppe skulle deltage i ”Tæl Skridt”-kampagnen fra Dansk Firmaidræt. Vi er en ret social arbejdsplads, og savnede i den grad at være sammen i en tid, hvor det ikke lod sig gøre. Vi har forsøgt os med virtuelle sammenkomster med banko, kahoot og musikquiz, men ”Tæl Skridt” har vi aldrig været med i før. Vi så det som en mulighed for at være sammen om noget – både de medarbejdere, som havde fysisk indmøde på skolen, og de medarbejdere, som måtte arbejde hjemmefra.
Effekten
Da ugerne oprandt, mødte folk ind til en arbejdsplads med opfordringer til bevægelse. ”Hop 10 skridt” grinte vi meget af – det var adgangskravet for at komme på toilettet. Et andet sted skulle man lave squats inden man gik ind i lokalet. Internt på Aula blev der lavet en tråd med deling af billeder og sjove historier fra gåture. Nogle fik deres skridt ved at danse, en medarbejder opdagede i den grad sit lokalområde ved at søge nye stier på hver eneste gåtur – og der har muligvis været ægtefæller og børn i den anden ende, som synes det var lige rigeligt med al den aktivitet i snestorm og hård frost. Vi oplevede tilmed, at frikvarterstilsynet pludselig blev en attraktiv opgave, for her var mulighed for – i det runderende tilsyn – at få skridt på kontoen. Og mantraet ”hvorfor gå én gang, når man kan gå to gange” blev en morsomhed imellem os.
Vi er nok ret konkurrence-mindede – i hvert fald blev antal skridt, fra dag til dag drøftet intenst, og det blev ivrigt drøftet, hvilke aktiviteter og gåture som lå bag de flotte resultater. Konkurrencen viste sig også i afslutningen af ugerne, hvor opløbet var ekstremt tæt. Vinderen gik ikke mindre end 214.661 skridt på de to uger – skarpt efterfulgt af nr. 2 med 214.336 skridt, og vandt dermed den interne konkurrence om en god flaske rødvin og et flot hjemmelavet diplom. Rødvinen står i øvrigt stadig og lægger let hånende op til næste runde.
Vi har tilmeldt os alle runderne i dette år, og i skrivende stund går folk ivrigt og spørger: ”Hvornår er det nu næste 14-dages periode starter?”
Vi er nok ret konkurrence-mindede – i hvert fald blev antal skridt, fra dag til dag drøftet intenst, og det blev ivrigt drøftet, hvilke aktiviteter og gåture som lå bag de flotte resultater. Konkurrencen viste sig også i afslutningen af ugerne, hvor opløbet var ekstremt tæt. Vinderen gik ikke mindre end 214.661 skridt på de to uger – skarpt efterfulgt af nr. 2 med 214.336 skridt, og vandt dermed den interne konkurrence om en god flaske rødvin og et flot hjemmelavet diplom. Rødvinen står i øvrigt stadig og lægger let hånende op til næste runde.
Vi har tilmeldt os alle runderne i dette år, og i skrivende stund går folk ivrigt og spørger: ”Hvornår er det nu næste 14-dages periode starter?”
Tæl Skridt kampagnen
Vi deltog i Tæl skridt-kampagnen i februar og stillede med 7 hold af henholdsvis 3 og 4 deltagere. Vi har det sidste år været nødsaget til at aflyse en masse sociale og aktive aktiviteter, og derfor var Tæl skridt en kærkommen mulighed for at skabe sammenhold og fysisk aktivitet kollegaerne i mellem, hvor vi stadig kunne holde den fornødne afstand. Sideløbende med den officielle tæl skridt-kampagne havde vi også en intern konkurrence, hvor inspiration og ”hep” fra Tæl skridt blev delt og inddraget, og det resulterede i glade, aktive og inspirerede medarbejdere.
Effekten
Effekten af deltagelsen var større, end vi havde forestillet os. Vi er en virksomhed, som er spredt ud på mange lokationer og funktioner. Blandt deltagerne var vores køkkenpersonale, ejendomsinspektører og administrative medarbejdere, og initiativet skabte et fællesskab på tværs af hele organisationen. Flere medarbejdere gik til og fra arbejde, flere timer før og efter arbejde og i frokostpausen. Der blev heppet i stor stil på intranettet, og da vores ene hold, ”Wihlboys”, stak af og tog 1. pladsen blandt alle tilmeldte hold med 1.250.220 skridt, blev der også heppet på dem. Det blev til over 5 millioner skridt og endnu større tilslutning til at være med igen til april.
Tæl Skridt
Efter næsten et år med hjemmearbejde meget af tiden med manglende mulighed for at være sammen om noget i fysisk, så var Tæl Skridt et godt ”projekt”, der ikke havde noget med selve jobbet at gøre, en rigtig god mulighed for at få noget fællesskab med kollegaer. Ud af Midttrafiks 120 medarbejdere tog 79 imod tilbuddet om at deltage i Tæl Skridt kampagnen, hvilket var en meget høj deltager procent i forhold til tidligere afholdte arrangementer. Der blev dannet hold afdelingsvis og på tværs af afdelinger. Konkurrence genet blev vakt til live både mellem Midttrafiks hold, men også internt på holdet. Vi heppede på hinanden, hvilket gav endnu mere motivation til at tage en ekstra eller længere gåtur både for sig selv og for holdet. Nogle på holdet gik vist også efter at blive nummer et blandt alle deltagerne fra Midttrafik. Dette mål var i den grad medvirkende til, at vi blev Midttrafiks vinderhold.
Effekten
Det var befriende at have noget andet at være fælles om end netop arbejde. Motivationen var i top – da vi jo også er konkurrence mennesker
Sidst på dagen blev der udvekslet SMS med antal skridt for dagen – hvilket nogle gange bevirkede, at vores Krumtap på holdet (Mette) måtte gå flere gange om spisebordet hjemme i stuen, da hun ville være den, der dagligt havde gået flest skridt.
Andre kolleger på holdet blev aktive og gik fra under 1.000 skridt dagligt til mellem 10-15.000 skridt dagligt – og mange er fortsat med de gode gå vaner.
Vi er blevet meget bedre til at få bevægelse ind i hverdagen – med afbræk midt på dagen – og komme ud og gå en lille tur i forbindelse med spisepause.
Så et rigtig godt initiativ, at ledelsen gav os denne mulighed for deltagelse i Tæl Skridt kampagnen.
0